En biografisk multimediemosaik...


Håndskriften ...


Rued Langgaards håndskrift viser mere end noget andet, at han var en uhyre sammensat og kompliceret personlighed.

Langgaards skrift veksler nemlig gennem årene ligeså meget som hans musik. Flere gange sker der markante skift, næsten fra den ene dag til den anden. De største udsving findes i midten af 1920'erne, som samtidig var en kunsterisk kriseperiode.

Nedenfor vises tre skrifteksempler fra ca. 1911, 1914 og 1928:

På en papirlap (der her gengives forstørret) har den unge Langgaard omkring 1911 øvet sig i at efterligne Wagners underskrift og forsøgt at skrive sin egen på tilsvarende måde. Langgaards lagde en overgang sin skriftstil tæt op ad Wagners - netop på et tidspunkt, hvor han var stærkt optaget af Wagners musik.

Skrifteksempel 1914. Side af programnote til symfoni nr. 2 omhandlende 3. sats (den endelige versions 2. sats)

Det oven for viste notat (udsnit) fra 1928 drejer sig om faderens musikfilosofiske afhandlinger. Det omhandler bl..a. Niels W. Gade, og det er påfaldende, at Langgaards håndskrift minder en del om Gades netop i disse år, hvor han erklærer Gade for et af sine største forbilleder.



Se yderligere tre skrifteksempler fra 1909, 1912 og 1937