|
Det kongelige Teater på Kongens Nytorv var en central
lokalitet i Langgaards musikalske opdragelse. Han havde som barn og ung mand
fri adgang til teatrets forestillinger én gang om ugen, og sandsynligvis
så han alle de operaer, der var på plakaten i begyndelsen af århundredet.
Særlig Wagner havde hans interesse, og repertoiret omfattede Tannhäuser,
Den flyvende Hollænder, Lohengrin, Mestersangerne og hele Ringen.
Tristan og Isolde kom op i 1914 og Parsifal i 1915. Langgaard
fik et mere anstrengt forhold til institutionen, da han ikke fik antaget sin
sceniske symfoni, Sinfonia interna til opførelse i 1916, og
senere da teatret i fire omgange over tre årtier afviste at opføre
hans opera Antikrist i forskellige udformninger. Langgaard fik dog
en bestillingsopgave af teatret, idet han i 1923-25 skrev musik (for
symfoniorkester) til skuespillet En Digters Drøm af Julius
Magnussen. Forestillingen - der ikke blev nogen succes - gik ialt 15 gange
1925-27, og ved de fleste opførelser stod komponisten selv i spidsen for
Det kongelige Kapel.
|