"Antikrist symboliserer noget af det Dybeste i vor Tid" - udtalte
Langgaard i 1924 i et interview om operaen Antikrist.
Nietzsches bog Der Antichrist udkom 1895, Selma Lagerlöfs Antikrists
mirakler to år senere, og blandt de bøger, Langgaard benyttede
som udgangspunkt for sin første libretto til operaen, var et dramatisk
digt af P.E. Benzon med samme titel, udgivet 1907.
Antikrist er en kristusfigur 'med modsat fortegn', en kristendommens fjende,
som efter de bibelske profetier skal få held til at bedrage og forføre
mennesket i tiden før verdens undergang. Man finder navnet i Johannes' første
og andet brev i Det Ny Testamente, men de mest farverige beskrivelser af
Antikristskikkelsen findes i de apokalyptiske visioner i Johannes' Åbenbaring.
I værker som Sfærernes Musik (hvis slutning har
overskriften Antikrist - Krist), i violinsonate nr. 2 med mottoet Den
store Mester kommer, i klaverværket Afgrundsmusik og i operaen
Antikrist med senere versioner og udløbere, er Antikrists virke
og Kristus snarlige genkomst en gennemgående programmatisk idé. I
operaens oprindelige version optrædet Antikrist som en person, men
Langgaard opfattede øjensynlig snarere Antikrist som et slags
psykologisk/musikalsk fænomen, på en gang tiltrækkende og
farlig. Eller som Langgaard selv udtrykker det:
"Antikrist er den inkarnerede Lucifer. Hans Rige begynder dèr,
hvor en Ting ikke kan bevises og Musiken naar derned. Hvad er vel al Verdens
Mangfoldighed og Lærdom mod et Indblik i det Rige.
|