 |
Langgaards forestillingsverden
Musik og religion Titler som Afgrundsmusik, Syndflod
af Sol, Det himmelrivende og Antikrist viser at Rued
Langgaards musik kredser om religiøse forestillinger og filosofiske idéer.
Det gør det vanskeligt at opfatte Langgaards værker som
'absolut' musik. De 'handler' altid om noget, det er idémusik, musik
med budskab.
Langgaards holdepunkt var kristendommen. Han var protestant, men stærkt
tiltrukket af katolicismen, af teosofi og af tendenser i retning af
mysticisme. Han ønskede ikke at bekende sig til nogen kristen
autoritetslære, men baserede sin tro på personlige, religiøse
oplevelser.
For Langgaard var musikken og det religiøse to sider af samme sag.
Musikken appellerer til det religiøse instinkt, og den musikalske
oplevelse er en religiøs oplevelse. Derfor var det ikke relevant for
Langgaard at skelne mellem kirkemusik og koncertsalsmusik.
Musikkens mission Troen på musikkens religiøse
betydning kom ind med modermælken. Faderen, Siegfried Langgaard, var -
foruden pianist og komponist - også musikfilosof. Han betragtede musik
som en "tonende verdensidé" - kosmos og menneskesjælen
afspejles symbolsk i musikken, og musikken er hovedinstrumentet i menneskets
stræben mod guddommeliggørelse. Siegfried Langgaard skrev - med
udgangspunkt specielt i teosofisk tankegang - to store manuskripter på
ialt 1440 sider med fællestitlen Om Kunstarternes Samklang i
Verdensharmonien. Han efterlod sig også et andet manuskript på
700 sider om det centrale begreb
musikkens mission.
Kunstneren som profet Der kræves ifølge
Siegfried Langgaard ganske særlige evner for at kunne trænge ind
i musikkens dybere væsen. Rued Langgaard havde sådanne evner og
blev opdraget til den yderste
sensibilitet og lydhørhed. Det blev afgørende
for hans musikopfattelse - og selvopfattelse. Han betragtede sig som en
udvalgt, der i kraft af sine medfødte evner havde pligt til at stræbe
efter høje kunstneriske mål i overensstemmelse med den
musikreligiøse tankegang. Sådan som livet formede sig for ham,
blev hans eneste faste holdepunkt efterhånden skaberevnen og troen på,
at han ved at pleje
den tjente en
højere sag.
|
 |
Antikrist Rued Langgaard kom til at
arbejde i en helt anden virkelighed end den, Siegfried Langgaard (der døde
før udbruddet af første verdenskrig i 1914) kunne have
forestillet sig. Sådan som tiden kom til at se ud, blev det magtpåliggende
for Rued Langgaard at give udtryk for det konfliktfyldte, det dualistiske
princip - det onde over for det gode. Langgaard blev - måske tilskyndet
af moderens desillusionerede
verdenssyn - stærkt optaget af apokalyptiske forestillinger og ganske
særlig af
Antikristmotivet.
Musikken som en søjle
Langgaard udviklede en opfattelse af musikken som noget 'lodret', der når
ned i de dybeste psykologiske lag, ned i 'det onde', og rager op i det allerhøjeste,
i sfærerne og det guddommelige. I dette svimlende og uendelige rum
ligger musikkens muligheder, og der er plads til det ubegrænsede og
visionære.
Langgaard mobiliserede al sin fantasi for at udtrykke
yderpunkterne i dette rum. Man kan præsicere det ved at sige, at hele
hans produktion forholder sig til det dualistiske begrebspar
skønhed og undergang.
Musikkens magt For Rued Langgaard var musik en åndelig
magtfaktor, og han opfattede musikkens potentiale som så betydeligt, at
den kunne medvirke til at revolutionere verden åndeligt og danne basis
for en ny og bedre verdensorden. Dermed tillagde han også komponisten
overmenneskelige evner og placerede et tungt ansvar på hans skuldre.
Det bringer Nietzsche i tankerne, ikke mindst fordi også han tænkte
sig en statsdannelse baseret på musik. Langgaard benyttede i øvrigt
så sent som i 1934 et uddrag af Nietzsches bog Jenseits von Gut und
Böse (1886) som tekst til en nu forsvundet version af Sfærernes
Musik.
Alle Tings Musik I begyndelsen af 1920rne skrev Langgaard
et essay om fremtidens musik og en fremtidigt religiøst samfund, hvor
kunst og musik spiller en hovedrolle. Langgaards tankegang er bl.a.
inspireret af Wagners idéer om kunst og religion. Hvis dette
idealsamfund skulle realiseres måtte kunsten og kirken gå sammen,
og som politisk samarbejdspartner foreslår Langgaard Retsforbundet, et
dengang helt nyt parti, hvis ideologi var baseret på
filosoffen
Severin Christensens tanker.
Kunsten i dette samfund kalder Langgaard for "det 20. århundredes
teosofiske kunst". Han han kommer nærmere ind på den
musikalske side af denne nye kunst
i kapitlet Alle Tings
Musik. |
 |
Stjernen i Øst Den utopi,
Langgaard så for sig, var et verdensteokrati, hvor musikken - og
komponisten - kunne få den position, der rettelig tilkommer dem. Bag
tankerne lå en forventning om, at 'noget måtte ske' i verden. Efter
den politiske fallit, verdenskrigen havde betydet, måtte det åndelige
vinde frem og tage magten. I sin kredsen omkring det apokalyptiske fandt
Langgard støtte for sine synspunkter i den verdensomspændende
teosofiske bevægelse
Stjernen i øst.
Kulturpessimisme Men håbet synes snart at have vendt
sig til pessimisme. Sidst i 1920rne omarbejdede Langgaard sin operalibretto
og reviderede musikken, således at operaen nu snarest blev et udtryk
for opgør og hån over for den vestlige civilisation med
udgangspunkt i både mysticisme og mere eller mindre tvivlsomme
forudsigelser af verdens snarlige undergang. Langgaard fandt bekræftelse
på sine anelser i den samtidige politiske og kulturfilosofiske
litteratur, i bøger af bl.a. Albert Schweizer, Walther Rathenau,
Gerhard von Mutius og selvfølgelig Oswald Spengler, hvis berømte
Der Untergang des Abendlandes (færdigskrevet 1922) er et typisk
udtryk for den kulturpessimisme, Langgaard tilsluttede sig.
Drømmen om verden af i går Yderst centralt i
Langgaards forestillingsverden, som den udvikler sig i 1930rne, står
den idé, at tiden omkring århundredeskiftet - hans egne barndomsår
- er omdrejningspunktet for både fortid og fremtid. Det var en tid,
hvor alt var fortættet i et mærkeligt dobbeltlys, i en modsætningsfyldt
fin-de-siècle-atmosfære, som rummer 'forklaringer' og
'indsigt' i menneskets skæbne.
Musikken opnåede mellem 1890 og 1914 en kunstnerisk kulmination, mente
Langgaard. I sine optegnelser kredser han hele tiden om denne epoke, som han
med et bibelsk udtryk kalder "høstens tid", og hans musik er
bevidste ekkoer af den tids stemninger. Herfra mente han, at en ny æra
i musikhistorien måtte tage sin begyndelse. På den måde
blev erindring en kunstnerisk kilde for ham, og han følte sit virke
som paradoksalt, og sig selv som en anakronisme, en 'overlevende' - "Det
jeg er, er gået under", sagde han i 1936.
Solen og kunsten Forestillingen om, at Kristus er som
solen eller det klare lys, finder man bl.a. i Langgaards forældres
kristne livssyn. I Langgaards senere år genfinder man sollyset som
symbol for den kunst, der lyser op og peger opad, men også som det lys,
den indviede kunstner må og skal se for sig - selv om virkeligheden
snarest er et helvede. Det er derfor ikke så underligt, at Langgaard
udvikler et særpræget
ambivalent forhold til solsymbolet.
Symbolisme Mange tendenser i samtidens åndelige strømninger
mødes og brydes således 'bag' Langgaards musik. Man skal ikke
forvente at finde nogen logisk sammenhæng i alt det, Langgaard
refererer til, men nok en linje, som udspringer af komponistens grundlæggende
tro på, at musik er det største, der findes, og at religion,
filosofi, poesi, mysticisme og menneskehedens skæbne altsammen har
noget med musik at gøre. Og at musikken ikke blot kan meddele åndelige
erfaringer og give indsigt, men også er har magt til at påvirke
udviklingen.
Der er ét begreb, som Langgaard kun sporadisk berører direkte
i sine mange optegnelser og notater. Men dette begreb kan siges at være
det samlende punkt i komponistens forestillingsverden,
og det er
symbolisme.
Bendt Viinholt Nielsen, 1997.
|